Het onderwijs op onze scholen mag een stuk moderner. Dat is de mening van de AMOS leerlingenraad! Dit geldt voor de lesmethodes, de computers, de inrichting en de verantwoordelijkheid die wij bij de leerlingen leggen. Het is vaak gewoon “saai”, terwijl onderwijs toch uitdagend en leuk moet zijn?
Reden genoeg voor de AMOS leerlingenraad om – samen met de AMOS directeuren – te gaan brainstormen over experimenten op hun scholen hoe het anders kan. De 1e bijeenkomst staat al gepland. Hierover binnenkort meer nieuws. Wil je reageren hoe jouw school van de toekomst eruit zien, laat je reactie dan hieronder achter.

Brainstormsessie “onderwijs van de toekomst”  (19 november 2019)

In onze laatste vergadering brainstormde de AMOS Leerlingenraad over het ‘onderwijs van de toekomst’. Er werd nagedacht  over hoe leerlingen het beste kunnen leren. Maar ook over hoe een ideale schooldag eruit zou zien en welke vakken er zouden worden gegeven. Benieuwd geworden? Hieronder vind je een korte samenvatting. Heb je zelf nog andere ideeën en/of aanvullingen? Laat het ons weten!
Hoe leren we het beste?
  • Niet de hele dag in dezelfde klas
  • Binnen en buiten (biologieles in het park), bij winkels en bedrijven rondom school (fietsenmaker)
  • Liever in kleine groep
  • Op school maar ook thuis (wellicht thuis/studiedag via ICT)
  • Door meer creatief bezig te zijn op school.
  • Door meer vreedzame school opdrachten
Welke vakken willen we in de toekomst?
  • Meer creatief, meer drama
  • Meer in thema’s, meer vakken geïntegreerd
  • Meer op de computer
  • Minder Blits (supersaai)
  • Minder Nieuwsbegrip (supersaai)
Hoe ziet de ideale schooldag eruit?
  • Véél meer bewegen en sporten tussendoor
  • Andere schooltijden (vroeger/later beginnen)
  • Langere of meerdere pauzes
  • Meer uitjes en activiteiten
Hoe zien de ideale scholen eruit?
  • Heel afwisselend met verschillende ruimtes voor verschillende activiteiten
  • Veel meer groen in de klas en op school
  • Veel speeltoestellen in en buiten school om te bewegen
  • Toch nog heel veel klaslokalen/ateliers voor instructies
  • Robots waar mogelijk, maar ook juffen en meesters voor 21een sociale vaardigheden
  • Graag met een glijbaan, zwembad en hogedruklift naar de verschillende ruimtes